Trudno jest precyzyjnie ustalić, jakie dzieła sztuki tworzyli nasi przodkowie z Indonezji w III wieku. Zgodnie z archeologicznymi odkryciami, ówczesna kultura wyspiarska charakteryzowała się bogatą symboliką i silnym powiązaniem z naturą.
Wyobraźmy sobie gęste dżungle Sumatry lub Bornea, gdzie potężne drzewa tworzą zielony baldachim nad ziemią. W cieniu tych olbrzymów skrywają się tajemnicze kamienne posągi i rzeźby, odzwierciedlające wiarę i tradycje tamtejszych mieszkańców.
Wśród nich wyróżnia się “Pokojowy Głaz” - monumentalna rzeźba wykonana z ciemnego bazaltu, przypominająca postać siedzącego człowieka w pozycji medytacyjnej. Dzieło przypisywane jest Dewanendra, mistrzowi kamieniarskiemu, którego nazwisko przetrwało wieki dzięki tradycji ustnej przekazywanej przez pokolenia mieszkańców wsi Toba na Sumatrze.
Element | Opis |
---|---|
Materiał | Bazalt |
Wymiary | Wysokość: 180 cm, Szerokość: 90 cm, Głębokość: 60 cm |
Pozycja | Siedząca, medytacyjna |
Symbolika | Pokój, harmonia z naturą, duchowe oświecenie |
“Pokojowy Głaz” nie jest typowym przedstawieniem postaci. Brakuje mu wyraźnych rysów twarzy i szczegółowych elementów anatomicznych. Zamiast tego Dewanendra skupił się na przekazaniu stanu ducha, emanującego spokoju i harmonii.
Postać w kontekście religijnym
W III wieku Indonezja była miejscem, gdzie zespalały się różne wierzenia animistyczne i proto-hinduizm. “Pokojowy Głaz” może być interpretowany jako symbol połączenia człowieka z naturą, dążenie do stanu wewnętrznego spokoju i równowagi.
Postawa medytacyjna sugeruje głęboką kontemplację i poszukiwanie duchowej prawdy. Brak szczegółowych rysów twarzy symbolizuje bezosobowość i transcendencję ego, które są istotnymi elementami wielu tradycyjnych filozofii wschodnich.
Technika wykonania - magia kamienia
Dewanendra wykazał się niezwykłą umiejętnością pracy z bazaltem. Kamień ten jest twardy i trudny w obróbce, ale Dewanendra nadał mu łagodne kontury i płynne linie. Wykorzystując proste narzędzia - kamienne dłuto i młot - artysta wyrzeźbił formę człowieka w harmonii z otaczającą go przyrodą.
Po sièclesch “Pokojowy Głaz” zachował swój majestatyczny charakter. Pęknięcia i zarysy na powierzchni kamienia są świadectwem upływu czasu, dodając do rzeźby autentyczności i tajemniczości.
“Pokojowy Głaz”? A może coś więcej…
Spoglądając na “Pokojowy Głaz”, trudno się oprzeć wrażeniu, że Dewanendra chciał przekazać coś więcej niż tylko obraz człowieka w stanie medytacji. Może to symbol nadziei na pokój i harmonię w świecie? A może jest to wezwaniem do refleksji nad naszym miejscem w kosmosie i związkami z naturą, która nas otacza?
“Pokojowy Głaz”, choć pozornie prosty, budzi wiele pytań i prowokować do głębokich rozważań. To właśnie czyni go tak fascynującą rzeźbą - połączenie starożytnej mądrości z ponadczasową symboliką.